Zákon č. 576/2004 Z.z. o zdravotnej starostlivosti, ako aj zákon č. 578/2004 Z.z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti stanovuje zdravotníckemu pracovníkovi povinnosť mlčanlivosti, ktorá sa vzťahuje na všetky skutočnosti o ktorých sa dozvedel pri výkone svojho povolania, pričom túto povinnosť môže porušiť len v zákonom stanovených prípadoch (napr. pri poskytovaní a sprístupňovaní údajov zo zdravotnej dokumentácie, keď s tým súhlasí osoba, ktorej sa údaje týkajú, keď o to požiadajú orgány činné v trestnom konaní alebo súdy). V prípade ak zdravotnícky pracovník poruší povinnosť mlčanlivosti iným spôsobom, než stanovuje zákon môže to byť dôvod na vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti [napr. zdravotná setra v obchode opisuje známej priebeh nočnej služby a to koho a s akým ochorením prijali na nemocničné oddelenie alebo lekár podáva reportérovi informácie o pacientovi, ktorý sa ešte neprebral z bezvedomia (súhlas príbuzných je v tomto prípade irelevantný), alebo lekár sprístupní údaje zo zdravotnej dokumentácie inej osobe resp. v inom rozsahu než stanovuje § 25 zákona o zdravotnej starostlivosti].

Kto neoprávnene poskytne, sprístupní alebo zverejní osobné údaje o inom zhromaždené v súvislosti s výkonom verejnej moci alebo uplatňovaním ústavných práv osoby, alebo osobné údaje o inom získané v súvislosti s výkonom svojho povolania, zamestnania alebo funkcie a tým poruší všeobecne záväzným právnym predpisom ustanovenú povinnosť, potrestá sa odňatím slobody až na jeden rok. Na vyvodenie zodpovednosti v tomto prípade Trestný zákon vyžaduje úmyselné konanie páchateľa a zároveň neoprávnené nakladanie s osobnými údajmi inej osoby, ktoré páchateľ získal resp. zhromaždil pri výkone verejnej moci alebo pracovných povinností. Pod osobnými údajmi zhromaždenými v súvislosti s výkonom verejnej funkcie alebo uplatňovaním ústavných práv osoby sa rozumejú údaje zhromažďované orgánmi štátnej správy, orgánmi územnej samosprávy, súdmi, daňovými úradmi, štatistickými úradmi a pod. Pod osobnými údajmi získanými v súvislosti s výkonom svojho povolania, zamestnania alebo funkcie sa rozumejú napr. údaje zo zdravotnej dokumentácie, údaje získané pri výkone povolania advokáta alebo notára a pod.

Odňatím slobody až na dva roky sa páchateľ potrestá, ak spácha čin a spôsobí ním vážnu ujmu na právach dotknutej osoby, verejne, alebo závažnejším spôsobom konania. Pod vážnou ujmou na právach dotknutej osoby, sa rozumie vážne poškodenie povesti alebo dobrého mena osoby v spoločnosti, rodinnom živote alebo v zamestnaní. Trestný čin je spáchaný verejne, ak je spáchaný obsahom písomnosti alebo rozširovaním spisu, filmom, rozhlasom, televíziou, použitím počítačovej siete alebo iným obdobne účinným spôsobom, alebo pred viac ako dvoma súčasne prítomnými osobami. Pod závažnejším spôsobom konania sa rozumie spáchanie trestného činu so zbraňou, po dlhší čas, surovo alebo trýznivo, násilím alebo jeho hrozbou, ľsťou, využitím tiesne, neskúsenosti, podriadenosti alebo odkázanosti, porušením dôležitej povinnosti vyplývajúcej z páchateľovho zamestnania, postavenia, funkcie alebo uloženej mu podľa zákona, organizovanou skupinou, alebo na viacerých osobách (najmenej na troch).

Pri obidvoch skutkových podstatách trestného činu neoprávneného nakladania s osobnými údajmi, by trestný súd mohol odsúdiť páchateľa na podmienečný trest odňatia slobody.

Crime of no law manipulation with personal dates – 2

 

Karol TÓTH, Jozef TÓTH